10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld

Rank 339 Gelezen 162 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 220 Favoriet 16 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 3 Spots 1 Top25's 3   Topics 0

Tequila Leila, zoals haar vrienden en klanten haar noemen, wordt vermoord op een vuilnisbelt in Istanbul. In de laatste minuten van haar leven vraagt ze zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Elke minuut brengt een nieuwe herinnering: aan de smaak van het pittige geitenstoofvlees uit haar kindertijd, aan de geur van de koffie met kardemom die ze deelde met haar geliefde, aan de stank op straat bij het bordeel waar ze werkte. Maar vooral herinnert ze zich haar vrienden, de bonte verzameling mensen die haar nooit zullen laten vallen en die nu wanhopig naar haar op zoek zijn.

10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld is genomineerd voor de Booker Prize.

Manon Smits
Nieuw Amsterdam
17 maart 2020
17 maart 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Evy De Brabander

Ode aan Istanbul, stad van dromen en littekens

door: Inge Deutekom 2 likes

De jongste roman van de Brits-Turkse Elif Shafak (1971), die eerder bekend werd met onder meer Het luizenpaleis (2002) en De bastaard van Istanbul (2006), begint met de dood van de hoofdpersoon. Het lijk van de vermoorde Leila ligt in een afvalcontainer, maar ze heeft nog bewustzijn. Ze troost zich...

Reacties op: 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld