14 juli

14 juli

Rank 363 Gelezen 5 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 39 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1 Top25's 1   Topics 0

‘Een ode aan de menselijke verbeeldingskracht in een verbluffende stijl.’ Le Monde

Op 28 april 1789 ontbrandde het vuur van de Franse Revolutie. Frankrijk was failliet en de inwoners kwamen om van de honger. In een fabriek waar gedreigd werd het loon van de werknemers te verlagen kwamen de arbeiders in opstand. Vervolgens hield een burgerwake in de lange angstige nacht van 13 juli de straten van Parijs bezet, en zodra de ochtend van 14 juli aanbrak was de revolutie echt begonnen.

Vuillard dompelt ons onder in het tumult van die beroemde dag en wekt de grote opstand die in het collectieve geheugen staat gegrift tot leven. Vanuit het oogpunt van de naamloze menigte creëert hij een mozaïek van levens en lotgevallen die tezamen een realistisch, spannend beeld geven van deze belangrijke gebeurtenis.
14 juli is een boek als een openbaring die ons eraan herinnert dat vrijheid ook universele gelijkheid betekent.
De pers over De orde van de dag

‘Prix Gouncourt-winnaar Éric Vuillard schetst de kleinmenselijke waarheid achter grote gebeurtenissen. […] Deze schrijver heeft een bijzondere, indringende stem.’ Trouw
‘Vuillard werpt steeds licht op onbekende details van de geschiedenis.’ **** de Volkskrant
‘Prachtige taal, filmisch in beeld gebracht.’ **** De Standaard

J.M. Meulenhoff
10 juli 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99

Door lezers

Literatuur Club / De parels van juni en juli
05 juni 2019 22 reacties
  Meer artikelen

Hebban recensie

Martin Overheul Hebban Recensent

De gezichten van de revolutie

door Martin Overheul op 07-08-2019

Als het verleden ons al iets leert, dan is het dat omwentelingen, groot of klein, steunen op de wilskracht, de overtuiging en het geloof in een goede afloop van vele honderden, zo niet duizenden mensen wier naam nooit in de geschiedenisboeken terechtkomen. Mensen die zich onbaatzuchtig achter een ideaal of visie zetten en bereid zijn daarvoor te vechten, soms tot aan de dood toe. Zogenaamde...

Lezersrecensies (2)

Opzwepend

door: Remco Houtepen 1 like
Éric Vuillard - 14 juli Elk jaar op de avond van de 13e juli kruipen de Fransen uit hun holen, niet om een revolutie te ontketenen maar om zich ergens te vergapen aan Le Grand Feu, een groots vuurwerk en daarna te drinken, te dansen, te vieren. De Franse revolutie. Vrijheid, gelijkheid,...

Vive la France

door: Edith 1 like
Je hebt van die datums die in je geheugen gegrift staan: 10 juli 1584 Willem van Oranje vermoord, 1 juli 1863 afschaffing slavernij in Suriname en de Antillen enz. Op de middelbare school heb je ze moeten stampen. Zo ook 14 juli 1789, bestorming van de Bastille, begin Franse revolutie. Maar hoe zat...