9200000100323339

764 Dagen - Herinneringen van een dwangarbeider

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 1 Recensies 2

Weinig mensen zijn bekend met de lotgevallen van Nederlandse dwangarbeiders die in Duitsland tewerk werden gesteld tijdens de Tweede Wereldoorlog.

"Ondanks het verbod van de nazi's om een dagboek bij te houden heb ik al mijn ervaringen als dwangarbeider opgetekend tussen juni 1943 en juni 1945. De tijd die ik in fabrieken in Berlijn en Neder-Silezië doorbracht was zonder twijfel de zwaarste in mijn leven." Chris Lenstra (1924)

In 764 Dagen heeft Margreet Lenstra op basis van de oorlogsdagboeken van en gesprekken met haar vader zijn tijd als dwangarbeider beschreven. Niet alleen door honger, ziekte en verlangen naar huis, maar ook door zware behandeling, treiterijen en tientallen bombardementen was het een moeilijke tijd. Ook zijn zware terugreis door verwoest Duitsland komt aan bod.

764 Dagen is het indringende verhaal van een jonge Nederlander die, gedwongen door de oorlogssituatie, een bijzonder deel van de geschiedenis heeft beleefd dat niet vergeten mag worden.

Geschiedenis & Politiek
9789492371980

Katy Hebban Recensent

Heimwee en ontbering

door: Katy

De Nederlandse Chris Lenstra werd tijdens de Tweede Wereldoorlog twee jaar lang als dwangarbeider tewerk gesteld. Hij komt eerst terecht in Berlijn, waar een constante dreiging van luchtaanvallen is, en daarna onder even onaangename omstandigheden in Neder-Silezië.

In 764 dagen beschrijft Margreet...

Reacties op: 764 Dagen - Herinneringen van een dwangarbeider