Actrice

NRC:

Actrice

Gelezen 18 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 39 Favoriet 0 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 4 Spots 2   Topics 0

Norah kijkt terug op het bijzondere leven van haar moeder, de beroemde Ierse actrice Katherine O’Dell. Als jong meisje kijkt Norah vanuit de coulissen toe hoe haar moeder de grote ster is in de theaters van Dublin en Londen. Katherines carrière bloedt later langzaam maar zeker dood, en bereikt een dieptepunt wanneer ze een filmproducent aanvalt. Ze wordt vervolgens opgenomen in een kliniek in Dublin. Norah besluit over het leven van haar moeder te schrijven en ontdekt gaandeweg de prijs die haar moeder voor haar roem betaalde, en de weerslag daarvan op haar eigen leven.
Actrice is een groots, maar ook triest portret van een jonge vrouwelijke actrice die zowel bejubeld als uitgebuit wordt en daar de rest van haar leven de sporen van zal meedragen.

De Bezige Bij
09 april 2020
14 mei 2020

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Een complexe fictieve biografie

door: Anne Oerlemans 1 like

Anne Enright woont en werkt in Dublin, waar ze ook geboren werd. Enright is een van de bekendste Ierse schrijvers van dit moment, verschillende werken van haar hand werden al naar het Nederlands vertaald, waaronder De samenkomst, waarmee ze in 2007 de Man Booker Prize won en Het groene pad. Haar...

Reacties op: Actrice