Afscheid van Berlijn

Gelezen 16 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 1 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0

Christopher Isherwood, geboren in 1904, kreeg zijn opleiding hoofdzakelijk in Cambridge. In 1928 en '29 studeerde hij medicijnen in Londen. Zijn eerste roman verscheen in 1928. In 1930 vertrok hij naar Berlijn waar hij Engelse lessen gaf. De neerslag van zijn Berlijnse tijd is te vinden in zijn roman Meneer Norris neemt de trein (Salamander 257) en zijn boek Afscheid van Berlijn. Beide boeken spelen in het Berlijn van vlak voor Hitlers Machtsübernahme; ze zijn meesterwerken van vernuft en subtiele observatie en plaatsten Isherwood meteen onder de beste romanschrijvers van zijn tijd. In Afscheid van Berlijn vervolmaakt de auteur zijn beeld van de bedreigde stad. Het verhaal speelt in huizen en nachtgelegenheden van de achterbuurten en in fantastische villa's van de rijken. Tragische en belachelijke elementen mengen zich op elke pagina. The Observer: 'Een onbeschaamd, vermakelijk en schaamteloos verhaal.' London Mercury: 'Levendig, intelligent en vermakelijk.

Willem van Toorn
Querido's Uitgeverij BV, Em.
30 november 1899

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Jos Josso