Alle rivieren stromen naar de zee

‘Gisteravond heb ik mijn vader in een droom gezien.’ Met deze zin hegint Elie Wiesel zijn memoires. Wiesel heeft de donkerste momenten van zijn leven, inAuschwitz en Buchenwald, gedeeld met de man die hem zo dierbaar is, maar die hij eigenlijk nooit goed heeft leren kennen.
Alle rivieren stromen naar de zee eindigt met de beschrijving van zijn huwelijk in Jeruzalem. Een vrolijke bruiloft, maar tegelijk een verdrietige: in stilte probeert Elie zijn in de oorlog omgekomen ouders en jongere zusje bij de festiviteiten te betrekken.
Tussen de droom van zijn vader en de beschrijving van zijn huwelijk vertelt Wiesel over zijngelukkige jeugd te midden van een zeer religieuze familie, de verschrikkingen van Auschwitz en de periode daarna waarin hij niet over de oorlog kon praten, zijn opleiding in Parijs, zijn werk als journalist, zijn vertrek naar New York, zijn debuut als romanschrijver en ten slotte de zesdaagse oorlog in Isra En overal doemen de herinneringen op aan zijn omgekomen familie.
De lezer wordt geconfronteerd met de prangende vraag die Wiesel blijft kwellen: hoe kon God gedurende de Holocaust zwijgzaam toekijken hoe zes miljoen onschuldige mensen gedood werden? Alle rivieren stromen naar de zee is een sfeervol, po sch en melancholisch geschreven autobiografie die de hele twintigste eeuw in kaart brengt.
Elie Wiesel (Roemeni 1928) werd geboren als zoon van orthodoxe joden van Hongaarse afkomst. Zijn oeuvre bestaat uit meer dan veertig fictie- en non-fictieboeken. Hij ontving in 1986 de Nobelprijs voor de Vrede. Elie Wiesel, sinds 1963 Amerikaans staatsburger, woont in New York met zijn vrouw en zoon. Zijn meesterwerk Nacht verscheen in 2006 bij J.M.Meulenhoff.
‘Met Ernst en humor laat hij een wereld herleven. Alle rivieren stromen naar de zee is verplichte literatuur.’ LE MONDE LIVRES L’HISTOIRE
‘Dit aangrijpende en hartstochtelijke boek is diep ontroerend, maar het laat je gelouterd achter met een bedachtzame hoop voor de toekomst van de mens.’ PUBLISHER’S WEEKLY

Is Alle rivieren stromen naar de zee het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Alle rivieren stromen naar de zee