Alle verhalen

Aster Berkhof debuteerde in 1936, op 16-jarige leeftijd, met het verhaal Verrader in het tijdschrift Ons Land. Daarmee had hij de smaak van het schrijven voorgoed te pakken. Geïnspireerd door illustere voorgangers als W. Somerset Maugham, Doris Lessing en Ernest Hemingway, publiceerde hij de daaropvolgende jaren in diverse kranten en tijdschriften als Ons Volk, Humoradio, Libelle, Dietsche Warande & Belfort en Het Laatste Nieuws. In de eerste helft van de twintigste eeuw publiceerde zowat elk zichzelf respecterend blad geregeld verhalen. Vooral de verhalen van Aster Berkhof werden zeer gesmaakt door het grote publiek. Hij introduceerde het lichtvoetige genre, waarvan de personages nu eens geen boeren waren die zich met modderhanden uit de miserie trachtten te ontworstelen, maar moderne, wereldse en welgestelde mensen als artsen, architecten en advocaten, die zich bewogen in mondaine stadsmilieus. Het populaire genre, geschreven door Vlamingen, was geboren. Berkhof introduceerde ook het schrijven van misdaadverhalen in Vlaanderen, een genre waarmee de literaire kritiek niet goed raad wist.
Na verloop van tijd raakte het publiceren van verhalen echter uit de mode. Aster Berkhof legde zich meer en meer toe op romans. Een aantal verhalen in deze bundeling vormde trouwens de basis voor geliefde romans zoals Veel geluk, professor!, Het huis van Mama Pondo, Een meisje te Bourges, Mandra Gorres en Octopus Dei.
Alle verhalen is het honderdste boek van Aster Berkhof en is een unieke uitgave aangepast aan de hedendaagse taal en psychologie van de personages. Een traktatie voor de ware Berkhof-liefhebber! Vandaag, op 89-jarige leeftijd, werkt hij aan zijn nieuwe roman.

Is Alle verhalen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Alle verhalen