Arab

Arab

Gelezen 84 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 56 Favoriet 5 Recensies 12
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 4   Topics 0
Bassam. De jongen om wie je op straat met een boog heenloopt. Een gestolen fiets ruilt hij voor een blok hasj en begint daarmee zijn weg die hem zal leiden tot de troon van de discotheek. Hij voorziet jou van medicinaal genot wanneer het je uitkomt, en jij wilt hem terugsturen naar zijn ‘eigen land’ als je hem niet meer wilt tolereren.
Maar Bassam heeft dromen, terwijl hij met zijn bende van ellende in twee werelden leeft: in een sombere achterbuurt van Schiedam en tegelijk permanent in liefdevolle gedachten aan zijn overleden moeder.
Arab is het rauwe, ontroerende debuut van Parham Rahimzadeh, over een vwo-leerling die in drugs handelt om voor zijn depressieve vader te kunnen zorgen. Met Arab kruip je in de psyché van een jongen die omringd is door criminaliteit maar er uit wil komen als volwassen mens. Bassam is een Nederlander en Arabische Iraniër die maar één ding wil: de vrijheid om zijn eigen, goede keuzes te kunnen maken, zelfs, en misschien zelfs juist, als zijn omgeving het daar niet mee eens is.

Parham Rahimzadeh werd in 1990 geboren in de woestijn van Ahwaz, Iran, groeide op in de betonnen jungle van Schiedam en Rotterdam en strandde in Amsterdam vanwege de liefde. Hij was baby-asielzoeker, straatschoffie, rapper, student en fiscalist, maar met Arab ontpopt hij zich tot de meesterlijke verteller van verhalen die hij altijd al wilde zijn

Prometheus
16 maart 2021
15 maart 2021

Eeke Hebban Recensent

Een fijn en gevoelig boek vol grof taalgebruik

door: Eeke 1 like ebook

In Arab lezen we het verhaal van Bassam, die op jonge leeftijd vanuit Iran naar Nederland is gekomen en in een achterbuurt van Schiedam opgroeit. Dat doet hij in behoorlijk moeilijke omstandigheden: hij kwam samen met zijn ouders, broer en zus naar Nederland. Op twaalfjarige leeftijd verliest hij...

Reacties op: Arab