Ariadne van Europa

Deze historische roman neemt je mee naar een tijd waarin het nog wemelde van de Goden, naar de paleizen en tempels van Kreta, waar 3500 jaar geleden de eerste feministe van Europa leefde en werkte. De schrandere en geëmancipeerde Ariadne neemt het op voor haar vader, de oude en nukkige Minos, en bezorgt hem een koninkrijk. Intussen houdt zij daar zelf de touwtjes stevig in handen.

Laat je meevoeren in de belevingswereld van de jonge prinses, die haar eigen carrière aan het Hof van Koning Minos aanvankelijk verkiest boven de avances van de goddelijke Dionysus. Met een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid schrijft ze een wetboek dat gelijkheid tussen man en vrouw weerspiegelt. Kreta wordt wijd en zijd bekend om haar rechtvaardige rechtssysteem.

Uiteindelijk is het noodlot, uit onverwachte hoek, onafwendbaar. En passant wordt een heel aantal pre-Griekse mythen verteld.

De kunstschatten en de objecten die ons als erfgoed zijn overgeleverd spreken niet voor zichzelf. ‘Wij zijn het zelf die het verhaal vertellen over die objecten, wij geven ze betekenis, wij houden ze tegen het licht, onderzoeken ze, koesteren ze en brengen ze in verband met andere verhalen’, schreef Bas Heijne in NRC op 20 september 2019.

Henk Ruis is advocaat (te Meppel), schrijver en redacteur.

Is Ariadne van Europa het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ariadne van Europa