Augustus

Augustus

Rank 1247 Gelezen 7 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 24 Favoriet 0 Recensies 3
De zestienjarige David raakt roekeloos verliefd op de mysterieuze Chileense Mercè, een vrouw die qua leeftijd zijn moeder had kunnen zijn. Als hun liefde na een aantal welhaast onoverkomelijke hindernissen eindelijk gestalte krijgt, volgt een extatische periode waarin ze afwisselend in Griekenland en Rome wonen.

Mercès ongrijpbare, complexe familiegeschiedenis noopt hen Europa achter zich te laten. Ze vertrekken naar Chili, naar de Atacamawoestijn. Daar, in de sfeer van het onbestaanbare, waar de woestijn alle geheimen genadeloos conserveert, moet David zijn logica loslaten om te overleven.

'Ik ben er stil van. Wat een prachtige (debuut!) roman. Een rijk, filmisch en zintuiglijk boek.' Marjoleine Wolf, De Amsterdamse Boekhandel

'Wat een mooi boek. Zo vol leven en zo warmbloedig. De liefdesgeschiedenis van Mercè en David speelt met de zwaartekracht maar is tegelijk diep in de aarde verklonken, beklemmend, dromerig, zinnelijk. Een boek dat schuurt en streelt.' Mirjam van Hengel
Uitgeverij Van Oorschot
31 augustus 2019
9789028292031 , 9789028293236

1 keer bewerkt, laatste bewerking door André van Broekhuizen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 10,00

Hebban recensie

mjvanholsteijn Hebban Recensent

Prachtige taal, gebrekkige thematiek

door mjvanholsteijn op 11-11-2019

Irma Maria Achten (1956) is filmmaker en scenarioschrijfster. Ze studeerde Duits en kwam er na haar opleiding op de Toneelschool achter dat ze liever achter de schermen stond dan op de planken. Ze begon met het schrijven van scenario’s en regisseerde zelf haar films: Belle en Marie Antoinette is niet dood. Voor het eerst neemt ze afstand van het witte doek en gaat ze over op het geschreven woord....

Lezersrecensies (2)

Liefdesroman

door: lara1675 1 like
Augustus beschrijft de liefdesgeschiedenis van David en Merce. David is 17 jaar als hij de veel oudere Merce ontmoet. Hij valt als een blok voor haar. Het boek wordt afwisselend verteld door de ogen van deze twee hoofdpersonen. Hun seksuele relatie is een belangrijk onderdeel van hun relatie en...

Uitzonderlijke manier van vertellen en schrijven

door: Andrewgall 2 likes
Het boek Augustus. Het op een heel onorthodoxe manier vertellen en beschrijven van gebeurtenissen en gevoelens gevoelens, die mij in ieder geval zeer hebben geraakt. Vaak belevenissen die wij zelf lang niet altijd kunnen en durven benoemen. Ga het LEZEN