Avé

Avé, een jonge vrouw, wordt na de dood van haar moeder door haar vader uitgenodigd op het eiland Grimsey, IJsland. Ze hoopt hem te vragen waarom hij vertrok en haar achterliet. In een reis vol verwarrende ontmoetingen wordt ze geconfronteerd met zichzelf en haar diepste angst. Is zij bereid haar eigen geschiedenis onder ogen te zien en kan zij opstaan binnen haar eigen verhaal?

Avé laat het kwetsbare verhaal zien van een mens dat hoopt en verlangt en niet krijgt wat hij wil.

"Alkema slaagt erin een verhaal te vertellen waarin onderhuids een wereld schuilgaat waarin niemand buiten schot blijft. Ook de hoofdpersoon niet. Het lukt haar bovendien om het verhaal hoopvol te laten eindigen zonder de werkelijkheid te versimpelen. Als je zo kunt schrijven, heb je een roman in je!"
(uit het juryrapport van de schrijfwedstrijd '40dagen schrijven' in 2018)

Elise Alkema (1978) won in 2018 de schrijfwedstrijd '40dagen schrijven' van het het ND en Royal Jongbloed. Zij schreef eerder al columns en korte verhalen. Als counselor heeft ze meer dan tien jaar naar vele verhalen mogen luisteren en weet ze als geen ander dat een verhaal nooit eindigt na de laatste bladzijde.

Sestra
21 september 2021