Ayacucho

“Ayacucho” is de lyrische en fotografische echo van een inleefreis naar deze hoog in de Peruviaanse Andes gelegen stad en provincie. A.S. Adventure zond er in de herfst van 2013 de sociaal geëngageerde dichter Willie Verhegghe samen met een paar gezellen op pad naar een reeks projecten in de landbouwondersteuning en hulpverlening die ze via de non-profit organisatie Solid International en het outdoor- en travel merk Ayacucho® nu al een paar jaar ondersteunen.
De dichter stak er zijn handen uit de mouwen en maakte een reeks foto's waar hij gedichten heeft bij geschreven.
Het werd humane poëzie met opvallend veel aandacht voor de vrouwen en kinderen van Ayacucho die uitermate belangrijk zijn voor de toekomst van dit intrigerend mooie land dat eeuwenlang gebukt ging onder koloniale dictatuur maar nu volop zijn plaats opeist in de Zuid-Amerikaanse wereld.

Willie Verhegghe (1947), gewezen stadsdichter van Ninove, werd ooit door Paul De Wispelaere omschreven als 'een geëngageerde dichter, een moralist met een warm hart voor het menselijk leed'. De Wispelaere geeft hiermee in een zin een mooie karakterisering van het werk van Verhegghe. Niet alleen schreef hij over de mijnramp in “Marcinelle” (Marcinelle, 1995) en over de oorlog in Viëtnam. Verder geniet hij ook bekendheid al dé wielerdichter van ons taalgebied.

Is Ayacucho het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ayacucho