Azie-Oceanie, politiek

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Het boekje wil van de landen in Azie en Oceanie per land enige encyclopedische basisinformatie verschaffen. De "rode draad" wordt aangebracht in een inleidend hoofdstuk en overzichtessays over de Stille Oceaan, Zuidoost-Azie, Oost-Azie, Centraal-Azie, West-Azie en Zuid-Azie. De "rode draad" ligt in de politieke mening van de auteur: hij benadrukt het westerse imperialisme als voortdurende oorzaak van problemen, ook na de formele onafhankelijkheid (westers bedrijfsleven, I.M.F., etc.) en stelt de noodzaak van nog veel strijd voor een werkelijke onafhankelijkheid. Als wetenschappelijk verantwoord, informatief naslagwerk blijft het boek duidelijk achter bij de gemiddelde Nederlandse encyclopedie qua volledigheid en veelzijdigheid van feitenmateriaal. De politieke visie van de schrijver domineert het boek, enerzijds op een zinvolle manier als verbindend element, anderzijds soms vertekenend en simplificerend. Goed leesbaar, geschikt voor een politiek geinteresseerd publiek.
Uitgeverij Van Gennep B.V.