Baantjesjagers, leugenaars en zakkenvullers

Baantjesjagers, leugenaars en zakkenvullers

Politieke partijen moeten, om dezelfde reden als sommige motorclubs, verboden worden omdat ze in georganiseerd verband de wet overtreden. Dat is de prikkelende conclusie van Jos Verveen nadat hij acht jaar lang zelf meedraaide als volksvertegenwoordiger. Van dichtbij heeft hij gezien hoe politici te werk gaan, liegen en zelfs frauduleus handelen. Hoe ze lucratieve baantjes proberen te bemachtigen. Op welke manier sluwe lobbyisten te werk gaan en waar de échte macht ligt.
Na zijn bestseller Bullshit Management waarin Verveen aan de hand van historische analyse en onderzoek gehakt maakt van bedrijfskundige modellen, managementtheorien en consultants, zijn nu de beroepspolitici aan de beurt. En ook dit keer komt de auteur met een oplossing. Hij pleit voor de herinvoering van onafhankelijke volksvertegenwoordigers.
Bijna acht jaar lang was Jos Verveen (1969) een onvermoeibare luis in de pels op het Rotterdamse stadhuis. Als energieke volksvertegenwoordiger kwam hij in 2010 de gemeenteraad binnen namens D66, en in 2017 werd hij, moegestreden, door zijn eigen partij op straat gezet. In de tussentijd maakte hij zich onder meer sterk voor het Stadsinitiatief en CityLab, waarbij 'gewone Rotterdammers' de kans kregen aan het stuur te zitten. De grootste 'fout' van Verveen is dat hij zijn verstand weigerde in te leveren bij het partijbureau van D66. Dat verstand - niet langer gewenst in de politiek - laat hij nu floreren in Baantjesjagers, leugenaars en zakkenvullers.
Douane, Stichting Uitgeverij
01 april 2020