Bel Ami

Gelezen 23 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 12 Favoriet 3 Recensies 1
Literatuur & Romans Lijsten 1 Top25's 3   Topics 0

Al meer dan een eeuw geldt Bel Ami als dé klassieke roman over verleiding, intriges en meedogenloos carrière maken. Het is Guy de Maupassants beroemde verhaal over een opportunistische jongeman gecorrumpeerd door de aantrekkingskracht van macht.

De aantrekkelijke en zeer ambitieuze Georges Duroy, oftewel Bel-Ami, is een journalist van simpele komaf die al snel een groot succes van zijn nieuwe carrière maakt. Maar hij komt ook oog in oog te staan met de realiteit van de bedrieglijke samenleving – achterbakse collega’s, manipulatieve minnaressen en sluwe financiers – en leert al snel een aartsverleider, afperser en sociale stijger te worden in een wereld waar liefde slechts een middel is om een doel te bereiken.

Hoewel de roman zich afspeelt in de belle époque van Parijs, is het een opvallend modern verhaal over de vernietigende kracht van ongedwongen ambitie, seks en macht. Voor iedereen die het in de grote stad wil maken.

Hans van Cuijlenborg
Athenaeum-Polak & Van Gennep