Blauw Goud

Water, de meest essentiële levensbron ter wereld, wordt schaars. Overbevolking, vervuiling en toenemend industrieel gebruik leiden ertoe dat nu al miljoenen mensen een tekort aan drinkwater hebben. Dit aantal zal volgens de schattingen van de Verenigde Naties in de komende jaren oplopen tot tweevijfde van de wereldbevolking. Het groeiende watertekort is de gevaarlijkste ecologische, economische en politieke crisis van de eenentwintigste eeuw. De privatisering van water leidt ertoe dat een basisbehoefte van iedereen - een fundamenteel mensenrecht - handelswaar wordt. Waterbedrijven, producenten van gebotteld water en frisdrankgiganten leggen beslag op het water van onze planeet. Bronnen worden leeggepompt en verkocht aan de hoogstbiedende - en dat is meestal niet de lokale bevolking. Deze praktijken verwoesten ecosystemen en beroven samenlevingen overal ter wereld. Blauw goud belicht niet alleen deze misstanden, maar draagt ook strategieën aan om er iets aan te doen.
Uitgeverij Lemniscaat B.V.