Boven is het stil
  Lees een fragment

Boven is het stil

Rank 1320 Gelezen 838 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 129 Favoriet 66 Recensies 24
Literatuur & Romans Artikelen 7 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 4 Hebban 1000 265   Topics 0

Gerbrand Bakkers wereldsucces nu in een meesterlijke verfilming met Jeroen Willems als Helmer, een boerenzoon die van de ene op de andere dag door zijn vader uit de stad wordt gehaald en tussen de koeien wordt gezet. Boven is het stil is een loflied op de schoonheid van de natuur, een boek over weilanden, water, vogels, ijs in sloten en meertjes, koeien, schapen, twee aardige ezels, en één bonte kraai. Maar in de uitgestrektheid van deze natuur kan men snel in zijn eenzaamheid verdrinken. Daarom is het verhaal van Helmer, boer tegen wil en dank, ook het verhaal van een knagende hunkering naar het onbekende. Helmer doet zijn vader naar boven; het is tijd om schoon schip te maken. Hij haalt de woonkamer en de voormalige ouderlijke slaapkamer leeg, schildert de boel en koopt nieuwe spullen. Ooit had hij een tweelingbroer, Henk, de lieveling van zijn vader, degene die de boerderij zou overnemen. Maar van de ene op de andere dag werd Helmer tot opvolger gebombardeerd, door vader uit de stad gehaald en onder de koeien gezet. In het drassige laagland, met alleen het snuiven van de koeien en het gemekker van de schapen die de stilte nu en dan doorbreken, verzorgt hij de dieren en zijn oude vader. Als de buurman naar Denemarken emigreert, komt Helmer vooralsnog niet verder dan fantaseren over een andere toekomst, misschien in een ander land. Een onverwachte brief en een even onverwacht bezoek maken dat hij zich niet langer kan verstoppen voor de wereld en voor zichzelf. Gerbrand Bakker is erin geslaagd, bij de lezer prachtige en dubbelzinnige beelden op te roepen, die doen denken aan de film De Poolse bruid. Een magistraal debuut en een beeldend en ontroerend portret van een man temidden van de oer-Hollandse elementen.

Cossee, Uitgeverij
20 maart 2006
25 oktober 2013

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: Boven is het stil