Brusselse Vrouwen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 7 Favoriet 0 Recensies 0
Deze explosieve roman gaat over maagdelijkheid, drugs, vreemdgaan en huiselijk geweld, met voldoende munitie om de vooroordelen die Arabieren en Europeanen over elkaar in stand houden, instant aan flarden te schieten.

Als alleenstaande moeder bekvecht de Belgische Lore geregeld met haar zoon over het Midden-Oosten. Ze ontmoet haar spiegelbeeld in de Palestijnse fotografe Sarah, die weet wat het is om alleen een kind op te voeden. De Tunesische Suad woont samen met haar lief en heeft lak aan taboes. Maha is op de vlucht voor het Syrische oorlogsgeweld en zoekt wanhopig naar haar vader die met alzheimer kampt. En dan is er nog de ambigue Miriam; deze Iraakse lijkt bevreesd voor seksualiteit maar pakt graag uit met haar rondingen.

“Nisma Alaklouk laat met dit bijzondere boek de clichés over Brussel wegsmelten. De vijf vrouwelijke personages zijn, net als zovele Brusselaars, aangespoeld. Hun verhalen maken van de stad een plek vol delicate mensen die al snel doorhebben dat ze elkaar nodig hebben om te overleven en gelukkig te worden.”
Koen Vidal – journalist De Standaard

Nisma Alaklouk (1986) uit Palestina woont en werkt al enkele jaren in Brussel. Ze publiceerde drie romans in het Arabisch, en verscheen in verschillende anthologieën. Ze heeft al diverse literaire prijzen in Palestina gewonnen en is in Vlaanderen actief als PEN-auteur. Voor het eerst is een volledige roman vertaald naar het Nederlands.

Bitbook
30 december 2019