Buurtsupermens

Buurtsupermens

Rank 1797 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 38 Favoriet 0 Recensies 0
De 36-jarige Keiko Furukura heeft al haar halve leven een uitzichtloos baantje als medewerkster van een Japanse buurtsupermarkt – en is daar volkomen tevreden mee. Van de mensen om haar heen begrijpt ze maar weinig, maar gelukkig heeft ze haar werk. Dáár heeft ze een functie, een handleiding om te volgen, klanten en collega’s om in hun gedrag, kledingstijl en manier van praten te kopiëren, en komt ze tot leven. Hoewel Keiko zelf geen vuiltje aan de lucht ziet en dag in dag uit klanten verwelkomt, dagspecials aanvult en nieuwe managers ziet komen en gaan, oefenen haar familie en collega’s steeds meer druk op haar uit om toch vooral snel een man te vinden en een échte carrière na te jagen – met alle gevolgen van dien.

Buurtsupermens is een hartverwarmend, tikje nerdy en bevreemdend verhaal over een onvergetelijke outsider die zich afvraagt waarom normaal zo normaal is. En wat er eigenlijk zo abnormaal is aan abnormaal. Met veel humor en een scherpe pen bevraagt Murata de alomtegenwoordige druk om te conformeren, in een wereld vol ingewikkelde sociale conventies en vakjesdenkers.
Nijgh & Van Ditmar
20 augustus 2019