Chinees Penseelschilderen

Pauline Cherrett
In dit boek wordt de prachtige kunstvorm van het Chinees penseelschilderen voortreffelijk geanalyseerd. Aan de hand van schitterende voorbeeldfoto's en een uitgebreide, correcte beschrijving van het getoonde, voert de schrijfster ons door een wereld van contouren, kleur en beweging en amusante taferelen. Materialen en gereedschap krijgen daarin ruim aandacht, het penseel speelt een hoofdrol. Een penseelschildering wordt a.h.w. 'geschreven' om leven of 'chi' aan een schilderij te geven. Er zijn vele soorten penselen en het juiste gebruik hiervan wordt nauwkeurig verbeeld en beschreven. Symbooltekens in de voorbeelden accentueren de penseelvoeringen om te komen tot vorm, houding en textuur van de onderwerpen zoals: bloemen, vruchten en groenten, dieren, figuren en landschappen. Steeds wordt de geschiedenis van het penseelschilderen aangetipt c.q. de interessante symboliek. Het voltooide werk afmaken met een zegel of 'tjap' en kalligrafie is een kunstwerkje op zich en krijgt een eigen hoofdstuk. Ieder die houdt van de 'chi' achter een schildering moet zeker starten met het schilderen van pruimenbloesem, omdat dan 'een lang leven' te wachten staat!

Is Chinees Penseelschilderen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Chinees Penseelschilderen