Con sordino

Con sordino (1909) is het tweede boek van de Zwervertrilogie. Het eerste deel, Onder de herfstster (1906), verscheen begin 2023 bij Oevers, het derde deel, De laatste vreugde (1912), zal in 2024 verschijnen. De drie boeken uit deze trilogie, die ook los van elkaar te lezen zijn, heeft dezelfde ik-figuur als in Honger (1890): een schrijver van inmiddels middelbare leeftijd, die de eenzaamheid van de bossen heeft opgezocht en als dagloner in zijn levensonderhoud voorziet. Hij slaapt op hooizolders, trekt van boerderij naar boerderij en lijkt uiteindelijk de rust te vinden die hij zozeer zoekt. Innerlijk blijft hij echter een gespleten mens.

Con sordino is de roman van het huwelijksleven van Louise Falkenberg. Haar verhaal wordt verteld door de ik-persoon, die Lousie in Onder de herfstster leerde kennen en nog steeds verliefd op haar is. Hij beleeft als arbeider op het landgoed van haar man, kapitein Falkenburg, het huwelijksdebacle mee. Hij toont zich een sterk bewogen en geëngageerd toeschouwer van het drama dat zich aan Louise voltrekt.

Knut Hamsun (1859-1952) brak in 1890 door met zijn roman Honger. Het was het begin van een lange, productieve literaire carrière, die in 1920 werd bekroond met de Nobelprijs voor Literatuur. Hamsun wordt beschouwd als een van de grootste schrijvers van Noorwegen. Zijn werk heeft veel invloed gehad op de Europese en Amerikaanse literatuur en inspireerde auteurs als Frans Kafka, James Joyce, Ernest Hemingway en Henry Miller. Knut Hamsun stierf op 19 februari 1952 op zijn boerderij, Nørholm, in de buurt van Grimstad.

Is Con sordino het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Con sordino