Correspondentiewerk

Correspondentiewerk

Rank 7975 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
In 1974 introduceerde Drs. P in Nederland het ollekebolleke: een achtregelige versvorm afgeleid van het Amerikaanse 'higgledy-piggledy'. De regels van het ollekebolleke zijn streng! Zo moet het metrum een strikte dactylus zijn, te herkennen in het ritme van het woord 'ollekebolleke' zelf, en moet er een zeslettergrepig woord op de zesde regel staan. Thijs en Inge vatten het zelf als volgt samen:

Start met wat uitroepen!
Zo schrijft men ollekes:
Op regel twee wordt het
Thema bekend

Op regel zes moet een
Dactyligraficum
(Denk aan het metrum!)
En rijm op ’t end

De absolute meester van het ollekebolleke blijft Drs. P, maar Thijs en Inge doen graag een gooi naar de eer in zijn voetsporen te mogen treden. Sinds zij elkaar in 2010 leerden kennen maken ze elkaar het hof met het schrijven van ollekebollekes die ze, geheel in de traditie van de Drs., elkaar toesturen op potsierlijke ansichten.

'Correspondentiewerk' bevat een verzameling van een honderdtal van deze 'ollekaartjes', waarin ze hun commentaar geven op beesten, bejaarden, eten en drinken, het huwelijk en vooral veel gekke mensen.
Poëzie
Brave New Books