Cranford

Het verhaal van een besloten dorpsgemeenschap in 1842.
In het Engelse plaatsje Cranford draait alles om etiquette, traditie en deftige dames. Alles gaat er volgens regels die nergens zijn opgeschreven maar die desondanks iedereen kent. Maar Cranford is ook een plattelandsgemeenschap aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Want de spoorlijn komt eraan. Vanuit Manchester rukken de rails onstuitbaar op.
In Cranford is men doodsbenauwd voor de komst van allemaal onbekende arbeiders en de teloorgang van orde en gezag. Kunnen de inwoners wennen aan het feit dat hun wereld voorgoed gaat veranderen?
In dit weelderige, ontroerend mooie en komische boek volgen we de kleine absurditeiten en de grote drama’s die een groep memorabele personages in de loop van een onvergetelijk jaar meemaakt.
Elizabeth Gaskell (1810-1865) een van de “grand ladies of good old England” was jarenlang de hartsvriendin van de schrijfster Charlotte Brontë wiens biografie ze ook schreef. The life of Charlotte Brontë werd een van de beroemdste biografie en van de 19e eeuw. Maar het werk plaatste Gaskell’s eigen romans in de schaduw. En dat is geheel onterecht zoals Cranford overduidelijk bewijst.

Is Cranford het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Cranford