De 21e eeuw, die in de jaren zeventig begon

Wat zijn de meest kardinale gebeurtenissen van de eerste twee decennia van de 21e eeuw? Ongetwijfeld de opkomst van China en de dominantie van het neoliberale discours, dat de kredietcrisis ten gevolge had. Het is evident dat de oorzaken van deze gebeurtenissen in de decennia voor het begin van de nieuwe eeuw gezocht moeten worden. Zo wordt de blik van de historicus onvermijdelijk naar de op het eerste gezicht nogal verwarrende jaren zeventig getrokken. Toen sneuvelde de brede naoorlogse consensus, triomfeerden de neoliberale inzichten en begon het hervormingsproces in China. En laten we niet vergeten dat het rapport Grenzen aan de groei van de Club van Rome in 1972 een begin maakte met de steeds urgenter wordende discussie over de negatieve effecten van de industrialisering.
Over Allemaal de schuld van Montgomery:
'Het mooie van dit boekje is (...) dat het én het grote verhaal van de oorlog verteld, én het specifieke verhaal van een familie die door Hongerwinter moest komen.' Onno Blom in Nieuwsweekend
'Heel lezenswaardig, juist door de combinatie van de kleine, alledaagse geschiedenis in opa's brieven uit de oorlog en het verhelderende relaas van zijn kleinzoon, met ook nog een opmerkelijke bijrol van Maarten als baby.' Philip Freriks, presentator
'Zijn kritische geest en panoramische belezenheid maken hem een betrouwbare gids in lastige kwesties. Dat heeft hij van geen vreemde, want in dit boek vertelt hij op zijn eigen, onnavolgbare wijze over de oorlogservaringen van zijn eigenzinnige grootvader Arnold.' Willem Melching, historicus en auteur van o.a. Hitler en Waarom Duitsland?

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)