De achilleshiel van allergie

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In dit boek wordt op een toegankelijke en voor niet-specialisten begrijpelijke manier uiteengezet wat allergieën zijn, en wat we er niet toe rekenen. Het gaat in op waar de oorzaken lijken te liggen.

Wie kent niet het verhaal van Achilles, de onkwetsbare held uit de Griekse mythologie die toch een zwak puntje had dat hem uiteindelijk velde. Dat lijkt een analogie met voedselallergieën, waar ook geen kruid tegen gewassen leek. Vermijden is vaak de belangrijkste 'therapeutische' optie. Helaas blijkt 'vermijden' van allergenen regelmatig te mislukken. In het ergste geval heeft dat dramatische gevolgen. Maar net als bij Achilles, lijkt het erop dat allergieën toch zwakke punten hebben, en écht aangepakt kunnen worden!
In dit boek wordt op een toegankelijke en voor niet-specialisten begrijpelijke manier uiteengezet wat allergieën zijn, maar ook wat we er niet toe rekenen (allergieën en toch-niet-allergieën lijken soms bedrieglijk veel op elkaar!). Het is geen naslagwerk of zelfhulpgids. Het gaat in op waar de oorzaken van (vooral voedsel-)allergieën lijken te liggen en wat de veroorzakers zijn. Daarnaast komen de benaderingen aan bod om het leven van allergische mensen aangenamer en veiliger te maken. Er lijkt licht te gloren aan het einde van de zo lang zo duistere tunnel.
Harry Wichers is een biochemicus met een bijzondere interesse in immunologie. Hij is geen arts of ervaringsdeskundige. Via zijn werk probeert hij een bijdrage te leveren aan het terugdringen en beheersbaar maken van de schijnbaar toenemende allergieproblematiek, door de voedingskundige en voedseltechnologische dimensie te onderzoeken.

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Yvonne van der Brugge