De akte van mijn moeder

De akte van mijn moeder

Gelezen 21 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 43 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

De ontdekking sloeg in als een bom. Bijna dertig jaar na de val van het communistische regime in Hongarije komt András Forgách erachter dat zijn geliefde moeder vanaf 1975 tot haar vroege dood in 1985 als 'Mevrouw Pápai' informatie aan de geheime dienst rapporteerde. Niet alleen over bekenden, maar ook over vrienden, haar man en haar kinderen. Hoe kon Bruria Forgách, geboren Avi-Shaul, tegelijkertijd een liefdevolle moeder, echtgenote, steun en toeverlaat én informant zijn?
De akte van mijn moeder beschrijft het pijnlijke proces om de geslaagde familiefaçade te doorbreken en de feiten, de leugens en de contradicties boven tafel te krijgen. Wat waren de drijfveren en motieven van Bruria Forgách om alles over haar politiek actieve zoon te rapporteren? Is er naast de minachting voor de verraadster misschien ook zoiets als begrip mogelijk voor haar dubbelleven met al zijn afgronden en geheimen?
In deze emotionele spagaat tekent Forgách het portret van een mooie Joodse vrouw die heimwee heeft naar haar geboortestad Jeruzalem. Toch is zij gefascineerd door de utopie van het communisme met zijn sterke antizionistische ideologie. Het leven in het claustrofobische Hongarije botst met een voor Bruria Forgách ongrijpbaar verlangen. Maar naar wat? Een andere utopie, een veilig thuis? Geluk? Vrijheid? En er wordt nog iets zichtbaar: met het dossier van 'Mevrouw Pápai' verliest András niet alleen voor de tweede keer zijn moeder, maar ook zestig jaar aan familieherinneringen. Alles komt nu in een ander licht te staan.

Cossee, Uitgeverij
26 november 2018

Recensies

Greet Braem Hebban Recensent

Waar is de emotie?

door: Greet Braem 4 reacties

Wat als je erachter komt dat je geliefde moeder een informant van de Hongaarse geheime dienst was? Dat ze niet alleen informatie over vage bekenden doorspeelde, maar ook over haar eigen vrienden en familie? Hoe valt dat te rijmen met haar rol als echtgenote, moeder en vriendin? Is begrip voor haar...