De Archimedes codex

Rank 9280 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Alles wat we van Archimedes weten is gebaseerd op drie manuscripten,waarvan er twee verloren zijn gegaan. Het derde is een zogenaamde palimpsest, een codex waarvan de tekst is weggeschraapt om het perkament opnieuw te gebruiken, in dit geval als een gebedenboek.William Noel, een andschriftkundige, en Reviel Netz, wiskundig historicus, vertellen het verhaal van het gebedenboek van 1229 tot nu, laten zien hoe Archimedes’waardevolle tekst tevoorschijn kwam en leggen uit waarom de tekst zo belangrijk is. In hun boek combineren ze een adembenemend plot,verloren boeken en wetenschappelijke speurzin, en doen zo een aantal ontdekkingen die de geschiedenis van wetenschap en wiskunde voor altijd zullen veranderen.De uitgave van De rchimedescodex is daarmee een belangrijke gebeurtenis voor de wetenschappelijke wereld en een fascinerende leeservaring voor iedereen die houdt van spannende waargebeurde verhalen

Athenaeum-Polak & Van Gennep
18 januari 2021