De Ark van de Smaak in Nederland

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Culinair   Topics 0
'De Ark van de Smaak in Nederland' is een ode aan de gastronomische rijkdom van Nederland. Nederland is niet alleen een van de grootste landbouwexporteurs ter wereld, maar ook een rijk culinair land met een royaal aanbod aan producten. Aardappelen, groentes, kazen, vissen, vruchten, granen en vee, het wordt hier gemaakt, verbouwd, gevangen, gefokt en geteeld. Veel is voor export bestemd en maar al te graag halen we producten ervoor terug uit het buitenland. En dat is zonde.

'De Ark van de Smaak in Nederland' laat zien dat we heel goed kunnen volstaan met voedsel van eigen bodem. Minder 'voedselkilometers' maken en verkorting van de voedselketen is gezond voor mens, dier en natuur. Het draagt bij aan een betere regionale economie, eerlijker prijzen, verse producten die beter van smaak zijn en versterkt bovendien het contact tussen boer en burger.

Met recepten van chef-koks, interviews met producenten, een kalender voor seizoensgebonden eten en verdiepende essays presenteert dit boek de gastronomische kracht en het culinaire erfgoed van Nederland in een notendop.

'Het blijft zo bijzonder dat in iedere streek producten ontstaan die alleen bij dat stukje land horen. De Ark van de Smaak is ontzettend interessant omdat het vol zit met dit soort verhalen.' - Yvette van Boven

Culinair
Eten en drinken algemeen