De bannelingen

Rank 5591 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 0
De bannelingen, de nieuwe roman van Christina Baker Kline, speelt zich af in het Engeland en Australië van de negentiende eeuw, toen Britse veroordeelden naar Australië werden verbannen. Londen, 1840. De jonge gouvernante Evangeline raakt ongehuwd zwanger en wordt valselijk beschuldigd van diefstal, waarna ze wordt veroordeeld tot ballingschap op Van Diemen’s Land, een strafkolonie in Australië. Tijdens de overtocht raakt ze bevriend met de strijdvaardige Hazel, die zich over haar ontfermt. Hazel is gepokt en gemazeld maar heeft een hart van goud, en raakt in Australië ook betrokken bij het leven van Mathinna, een Aboriginalmeisje dat ‘geadopteerd’ is door de nieuwe gouverneur. Hij beschouwt haar echter eerder als een curiositeit dan als een kind. Aan de hand van het leven van deze drie jonge vrouwen neemt Christina Baker Kline de lezer op verbluffende wijze mee naar een zwarte bladzijde uit de Britse geschiedenis. ‘Hoopvol en hartverscheurend tegelijkertijd. In deze prachtige roman wordt niet weggekeken van de wreedheden van de strafkolonie, maar worden de moed en weerbaarheid gevierd van zowel de bewoners als de pioniers om, vrijwillig of niet, een nieuw leven op te bouwen.’ – Library Journal (starred)

‘Grandioos! Dit stuk geschiedenis heeft op fantastische wijze een gezicht gekregen door een van onze allerbeste historischeromanschrijvers. Deze fascinerende negentiende-eeuwse variant van Orange Is the New Black is subtiel, intelligent en overrompelend.’ – Kirkus Reviews (starred)

Ambo|Anthos
21 mei 2021