De boekhandel van Algiers

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Met De boekhandel van Algiers schreef Kaouther Adimi een magnifieke en overrompelende roman.
In 1935 opent de twintigjarige Edmond Charlot een boekhandel in Algiers, Nos Vraies Richesses. Zijn doel: mediterrane literatuur, ongeacht taal of religie, ontdekken en verspreiden. Om de opening van zijn winkel te vieren publiceert hij het eerste werk van een jonge, onbekende schrijver: Albert Camus. Dat is het begin van een roerige carrière. Het leven lacht hem toe, maar tegenslag zal spoedig volgen. Geldnood, oorlog, concurrerende Franse uitgevers die achter zijn auteurs aanzitten en de onafhankelijkheidsoorlog eind jaren vijftig.
In 2017 is Ryad even oud als Charlot destijds was. Hij heeft niets met boeken, maar moet als stagiair een stoffige boekhandel in Algiers uitruimen die plaatsmaakt voor een broodjeswinkel. Vreemd genoeg blijkt deze taak lastiger dan verwacht door de bemoeienis van de oude Abdallah, die de winkel als zijn thuis beschouwt.
Met De boekhandel van Algiers won Kaouther Adimi de prestigieuze Prix Renaudot en de Prix du Style. Tevens werd ze genomineerd voor de Prix Goncourt.
‘Een magistrale roman en vurige ode aan de literatuur.’ – Le Point

‘De liefde voor de literatuur en haar land van herkomst spat ervan af.’ – Elle

‘Adimi is het wonderkind van de literatuur. Met Nos Richesses schreef ze een magnifieke en overrompelende roman.’ – Le Figaro

Ambo|Anthos
20 augustus 2021