De boekhandel van Teheran

De boekhandel van Teheran

Rank 582 Gelezen 778 Aan het lezen 27 Wil ik lezen 900 Favoriet 59 Recensies 34
Literatuur & Romans Artikelen 4 Newsroom 1 Lijsten 10 Spots 8 Hebban 1000 581   Topics 0

In De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali brengt de dromerige en idealistische tiener Roya haar uren na school graag door in de boekhandel van meneer Fakhri. De kasten met literatuur en poëzie oefenen de grootste aantrekkingskracht op haar uit. Wanneer Roya op een dag een andere jonge klant ziet, Bahman, is het liefde op het eerste gezicht. Om hen heen is Teheran aan het veranderen: er wordt gefluisterd over een revolutie. Roya heeft met Bahman afgesproken op een plein, om vandaar naar een huwelijksloket te gaan, maar op de bewuste dag wordt er een coup gepleegd, die Iran voor altijd zal veranderen. Bahman komt niet opdagen in de chaos. Wekenlang probeert Roya contact met hem te zoeken, maar het mag niet baten. Tot bijna veertig jaar later, wanneer Roya door een speling van het lot eindelijk de kans krijgt om Bahman de vragen te stellen die haar al die tijd achtervolgd hebben. De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali is een prachtige roman over verlies, onverbrekelijke familiebanden en de kracht van een eerste liefde. Voor de lezers van De bijenhouder van Aleppo en De vliegeraar. ‘Beeldend geschreven, afgrijselijk goed en prachtig. Deze roman gaat over de kracht van liefde en de manieren waarop het lot mensen van eklaar kan scheiden, en weer bij elkaar brengt. Mijn hart brak.’ – Whitney Scharer, auteur van Het gouden uur ‘Een ontroerende roman over verloren liefde.’ – The Wall Street Journal

Ernst de Boer en Ankie Klootwijk
Ambo|Anthos
11 februari 2020
14 februari 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door marmaa

Marieke Scheers Hebban Recensent

Over echte liefde en het lot

door: Marieke Scheers 3 likes

Auteur Marjan Kamali woont in Boston, Amerika, maar is geboren in Turkije. Haar ouders zijn afkomstig uit Iran. Ze woonde in Kenia, Duitsland, Turkije, Iran en de Verenigde Staten, en studeerde aan Berkeley, Columbia en New York University. De boekhandel van Teheran (2020) is haar debuut. Het is...

Reacties op: De boekhandel van Teheran