De dans ontspringen

De dans ontspringen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Lente Assink is vier jaar als ze in 1974 naar Nederland komt nadat haar Nederlandse vader en Indonesische moeder in Bandung bij een auto-ongeluk zijn omgekomen. Haar oom en tante hebben haar geadopteerd. Lente wordt recalcitrant, brutaal en ze steelt. Ze accepteert haar tante niet door haar constante bemoeienis en haar oom vindt ze onbetrouwbaar omdat hij zijn vrouw in alles gelijk geeft. Lente is intelligent en krijgt op haar achttiende te horen dat ze de beschikking krijgt over een nalatenschap die door een notaris wordt beheerd. Ze koopt een etage in een Amsterdams grachtenpand en studeert met een vriendin aan de Gerrit Rietveld Academie. Rond haar twintigste heeft ze een latrelatie met Olivier Appelman, een brandweerman, maar uiteindelijk trekt ze een paar jaar later in bij Stan Koops in Deventer. Een man die ze ontmoet door het werk dat ze doet, werk waardoor ze op jonge leeftijd al een aantal vaste klanten heeft, waar ze door het jaar heen van kan leven. Bij één van die klanten steelt ze een grote enveloppe waar geld in blijkt te zitten, geld dat ze in bewaring geeft bij haar notaris. Ze beëindigt na drie jaar haar relatie met Stan en vier maanden later wordt ze bedreigd.
Brave New Books
27 november 2019