De dirigent

De dirigent

Rank 150 Gelezen 11 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 106 Favoriet 3 Recensies 3
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

‘Peters haalt niet alleen een interessante vrouw uit de vergetelheid, maar kiest in tijden van #MeToo en discussies over het glazen plafond voor de juiste film op het juiste moment.’ de Volkskrant
Het meeslepende levensverhaal van de Rotterdamse Antonia Brico, die uitgroeide tot de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld, van de scenarioschrijfster van Kruimeltje en Sonny Boy
Voor de lezers van Simone van der Vlugt en Annejet van der Zijl
Willy Wolters wil orkestdirigent worden. Er is één probleem: het is 1928 en Willy is een vrouw. In haar tijd worden vrouwen zelden toegelaten tot het conservatorium, laat staan dat ze orkestdirectie mogen studeren.
Maar Willy is vastbesloten. Ze heeft een bijbaantje in het Concertgebouw, studeert dagelijks piano en reist stad en land af om een dirigent zover te krijgen dat hij haar lesgeeft. Tijdens haar zoektocht komt ze Frank Thomsen tegen: een steenrijke, aantrekkelijke man met connecties in de muziekwereld. In eerste instantie moeten de twee niks van elkaar hebben, maar uiteindelijk worden ze smoorverliefd. Intussen timmert Willy flink aan de weg. Maar als ze haar dromen wil najagen, zal ze Frank moeten achterlaten om onder de naam Antonia Brico succesvol te worden.
De pers over de film De dirigent
‘Tijdig en relevant.’ NRC Handelsblad
‘Wie verwacht dat we bijna een eeuw later grote sprongen voorwaarts hebben gemaakt, bedenk dat het Radio Filharmonisch Orkest dit jaar voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een vrouwelijke chef-dirigent aanstelde.’ Trouw
‘Toen Maria Peters dertien jaar geleden met De dirigent begon, kon ze niet weten hoe ongelooflijk actueel het onderwerp inmiddels zou zijn… Antonia Brico was haar tijd minstens een eeuw vooruit.’ Filmkrant.nl

Feelgood , Literatuur & Romans
Boekerij
16 oktober 2019

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99

Door lezers

Feelgood Café / Nieuwe boeken in oktober - Waar kijk jij naar uit?
03 oktober 2019 51 reacties
  Meer artikelen van lezers

Lezersrecensies (3)

MAGISTRAAL OVER EEN VROUW VAN STAAL

door: davidpeter 1 reactie 1 like
De Dirigent is het gefictionaliseerde verhaal over de in Nederland geboren Antonia Brico. De eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld. Achter het decor van een liefdesverhaal en de muziek (Jazz en klassiek) - wat het lezen plezierig en informatief maakt - schuilt een gelaagd boek dat...

sterke vrouw

door: Astrid Mulder 1 like
De Nederlandse Willy Wolters is met haar ouders naar Amerika geëmigreerd en woont in New York. Willy heeft twee banen, overdag als typiste en ’s avonds al ouvreuse. Willy heeft één droom en dat is dirigent worden. Als haar idool de dirigent Willem Mengelberg een concert geeft, wil ze kost wat...

Een standvastige vrouw die alles op alles zet om haar droom te volgen

door: Annemarie van de Kuilen 2 reacties 1 like
Maria Peters: De dirigent Uitgever: Boekerij Nederlands eerste druk oktober 2019  Paperback 288 pagina's ISBN 9789022588680 ---Het herentoilet van dit concertgebouw trekt als een magneet. Het zit vlak onder het podium. Behoedzaam betreed ik de ruimte. Ik zie dat er niemand bij de urinoirs...