De dood is een zware klus

De Standaard:

De dood is een zware klus

Gelezen 13 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 29 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Lijsten 2 Spots 1   Topics 0

De oude Syriër Abdellatif heeft een laatste wens: hij wil graag begraven worden in zijn geboortedorp. Op zijn sterfbed vraagt hij zijn zoon Bul-Bul hem daarheen te brengen. Voor BulBul zit er niets anders op. Samen met zijn broer Hussein en zijn zus Fatima gaat hij op weg, in een busje, dwars door het door oorlog geteisterde Syrië, met het lichaam van hun vader achterin. Ze passeren sluipschutters, checkpoints, milities. Langs de weg liggen talloze lijken die uit angst níét begraven worden. Gelukkig komen ze ook veel saamhorigheid, gastvrijheid en medemenselijkheid tegen.

De dood is een zware klus maakt de Syrische oorlog persoonlijk, en daarmee invoelbaar.

De Geus
28 november 2017
28 november 2017

Miriam Vaz Dias Hebban Recensent

Hoe oorlogsleed en familieleed elkaar versterken in Syrië

door: Miriam Vaz Dias

Een vader, Abd al-Latief, ligt in het ziekenhuis van Damascus op zijn sterfbed. Naast hem zit zijn jongste zoon, Boelboel. Hij hoort de laatste wens van de stervende en weet niets anders te doen dan hem te beloven die wens in vervulling te laten gaan. Eenvoudig zal het niet worden, de oude man wil...

Reacties op: De dood is een zware klus