De droom van Kyoto

‘Als de zinnen van Muriel Barbery stenen waren, zouden haar boeken kathedralen zijn. Men gaat haar nieuwste
roman binnen als in religie. Haar stem is een lied, een gebed dat opstijgt. Ze spreekt de taal van de sterren. […] De droom van Kyōto is een prachtige roman, tussen rouw en wedergeboorte, over anders zijn.’
- Le Figaro Littéraire
De droom van Kyōto, dat op de Longlist van de Prix Goncourt 2022 stond, vertelt het levensverhaal van
de Japanse kunsthandelaar Haru Ueno, die zich bijna veertig jaar lang aan de meest bizarre belofte houdt.
De dertigjarige Japanse kunsthandelaar Haru Ueno is, ondanks dat hij constant omringd wordt door vrienden en vrouwen op avondbijeenkomsten van kunstenaars en bevoorrechte intellectuelen, een eenzame man. Hij is gevoelig voor de schoonheid van objecten en tuinen, maar ook voor de stilte van bossen en het spel van schaduwen. In Kyōto laat hij een huis bouwen aan de oevers van de Kamo-rivier, dat voor zijn leven als metronoom fungeert.
Tijdens een van de avondbijeenkomsten ontmoet Haru een vreemdeling die hem emotioneel meer van streek maakt dan ooit tevoren. Maud is Frans en is op doorreis in Japan, en hij is zowel gefascineerd als verontrust door haar ongelooflijk afstandelijke en koude blik. Haru en Maud brengen tien nachten met elkaar door, waarna zij terugkeert naar Frankrijk. Als hij per toeval hoort dat ze een baby verwacht, schrijft hij haar, maar ze antwoordt dreigend: ‘Als je me probeert te zien, pleeg ik zelfmoord.’ Haru respecteert het bevel, hoewel zijn dochter Rose nu zijn dromen, zijn waarheid en waarschijnlijk de hele ziel van zijn bestaan ​​belichaamt. Tegelijkertijd vindt hij een manier om Rose in Frankrijk te zien opgroeien. Hij maakt gebruik van de diensten van een discrete fotograaf, die hij vraagt ​​om elk mogelijk moment van haar leven vast te leggen.
Een roman doordrenkt met de Japanse ziel in een decor van tempels, bossen en tuinen – het verhaal dat voorafging aan Een roos alleen, Barbery’s vorige roman.
De pers:
‘Een roman van zeldzame elegantie.’
– Le Quotidien du Luxembourg
‘Muriel Barbery schildert met delicatesse en liefde het portret van een man die van schoonheid en
anderen houdt. Hij heeft maar één persoon gemist, Rose.’
– Madam Figaro
Muriel Barbery (1969) is een van de succesvolste Franse schrijfsters aller tijden. Van haar roman L’Élégance du hérisson (2006) werden wereldwijd meer dan acht miljoen exemplaren verkocht. Haar vorige roman, Een roos alleen, (Oevers, 2021) verscheen in meer dan twintig landen.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is De droom van Kyoto het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De droom van Kyoto