De essentie van de Bhagavad Gita

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 1
Al eeuwenlang is de Bhagavad Gita de belangrijkste filosofische tekst die richting geeft aan het Indiase denken en leven. Haar boodschap is universeel. De Gita legt zich toe op de drie beperkingen die ieder mens ondervindt: onwetendheid, verdriet en sterfelijkheid.

Het onderwijs van de Bhagavad Gita begint met de gewaagde bewering dat dit stuk voor stuk ongeldige problemen zijn. Ze worden veroorzaakt door onze onwetendheid over de werkelijke natuur van het zelf. Puttend uit de essentie van alle Upanishads, legt de Gita uit hoe het zelf onbeperkt is, onverwoestbaar en ongeboren. Deze kennis bevrijdt je van elk gevoel van beperking. Dit is de essentie van de Bhagavad Gita.

Swami Dayananda (1930-2015) geeft in dit boek een klassieke Vedanta-interpretatie van de Bhagavad Gita. Hij duikt met grote bezieling en energie in het centrale thema en weet feilloos de belangrijkste verzen te selecteren om haar boodschap naar voren te brengen. Swamiji is erin geslaagd om de diepte van de Bhagavad Gita te ontvouwen, met een helderheid die elke moderne geest zal aanspreken.
Viveki, Uitgeverij

Recensies

Les in Advaita Vedanta (non-dualiteit)

door: Marjan van Druenen 1 like
De dialoog tussen God in de gedaante van Krishna en boogschutter Arjuna fungeert als rode draad in 'De essentie van de Bhagavad Gita'. Deze serie van lezingen van Swami Dayananda is zeer gedegen vertaald door Rommert en Manon van Dijk. De enorme tweestrijd van Arjuna, die in een oorlog zit en...