De geknipte genen

Hetty Helsmoortel
Het gebeurt niet elke dag, maar soms wordt er een ontdekking gedaan die de samenleving helemaal op haar kop zet. Ooit was dat de beheersing van het vuur of het begin van de landbouw, recenter de auto of het internet. Vandaag is dat CRISPR, de uitvinding van de eeuw, alleen wist u dat nog niet. Tot nu.

Wat is CRISPR? Het korte antwoord: een revolutionaire techniek om aanpassingen te doen in het DNA van om het even welk organisme. Het lange antwoord wordt u in dit boek gegeven door CRISPR-expert en verhalenverteller pur sang, Hetty Helsmoortel.

In haar glasheldere en meeslepende stijl frist de auteur eerst uw voorkennis op van DNA, met alles wat je moet weten om CRISPR te begrijpen. Daarna toont ze wat kan en wat al is. Overtuigd dat ie-der-een moet begrijpen wat CRISPR is, maakt zij de materie behapbaar voor ons allen.

Waarom moet u dit weten? Omdat CRISPR prachtige kansen biedt, maar ook gevaren en een hoop ethische dilemma's. Nu het genetisch aanpassen van mensen mogelijk wordt, vindt Helsmoortel het hoog tijd dat we onszelf vragen stellen. Baby's die geen HIV meer kunnen krijgen? Een nieuwe kankertherapie? Wat als intelligentie of geaardheid genetisch beïnvloedbaar zijn?

Dit is een must-read voor iedereen die de 21e eeuw wil begrijpen, een boek voor iedereen die wil deelnemen aan het debat over onze toekomst.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is De geknipte genen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De geknipte genen