De gelukkigen

De gelukkigen is een roman over leven scheppen en doorstaan. Het belicht met onthutsende precisie de fragiliteit en complexiteit van ons emotionele bestaan. Rachel Cusk schrijft over de gedaanteveranderingen die het leven kan aannemen, waardoor we ons gewaarworden van de breuklijnen tussen onszelf en onze verwanten.
In De gelukkigen komen de levens van vijf mannen en vrouwen samen: een vrouw telt de dagen van haar zwangerschap af in de gevangenis, een jonge vader laat zijn prille gezin in de steek, een dochter gaat op zoek naar haar verloren jeugd, een moeder onthoudt haar dochter steun en troost, en een echtgenote lijdt in stilte.
Rode draad in deze vijf levens is het echtpaar Victor en Serena Porter. In haar immens populaire column in de krant doet Serena openhartig haar huiselijk leven uit de doeken; zelfs als haar man, een bekende advocaat, aan een dodelijke ziekte blijkt te lijden. Hun relatie staat model voor de dilemma’s waarmee de vijf overige personages worstelen, zoals de spanning tussen het publieke en persoonlijke, tussen liefde en moraliteit.
Rachel Cusk (1967) won de Whitbread First Novel Award voor haar debuut Saving Agnes en de Somerset Maugham Award voor A Country Life. Ze werd onlangs door het tijdschrift Granta verkozen tot een van de twintig beste jonge Britse auteurs. Ze beschreef haar eerste jaar als moeder in A Life’s Work,; on becoming a mother.
“Een uitzonderlijk auteur en een intelligent boek.” – Time Out
“Rachel Cusk is in staat om uit de wanorde van alledag kunst te maken.” – John Bailey

Is De gelukkigen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De gelukkigen