De Gietersen in Friesland

Rank 5581 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

In het jaar 1730 trokken de eerste verveners uit Giethoorn naar de Lage Midden van Friesland om daar de ‘natte’ turfgraverij op commerciële wijze aan te pakken. Ze vestigden zich met hun gezinnen in Haskerland en Schoterland en waren de voorlopers van een grote stroom migranten, die in Friesland als ‘Gietersen’ bekend werden. Hun nazaten zouden zich later verspreiden over het gehele Friese laagveengebied.

‘De Gietersen in Friesland’ behandelt de landschappelijke en sociale veranderingen, die het gevolg waren van de migrantenstroom uit Noordwest-Overijssel. De auteur beschrijft de sociale positie en de welstand van de Gietersen, hun herkomst en mobiliteit, de familierelaties, hun namen en taal. Ook aan hun nakomelingen in Friesland wordt ruim aandacht besteed. Daarnaast is een uitgebreid biografisch en genealogisch overzicht opgenomen van alle 700 verveners-immigranten in Haskerland en Schoterland in de achttiende eeuw.

Dr. Jochem Kroes (1951), historisch-geograaf, stamt zelf uit zo’n Gieterse familie, die zich in Lemsterland vestigde. Hij promoveerde in 1991 op een historisch-landschappelijk onderwerp. De auteur is werkzaam bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag en publiceerde eerder in het Jaarboek van dat bureau over de Gietersen in Friesland.