Rank 413 Gelezen 55 Aan het lezen 11 Wil ik lezen 134 Favoriet 4 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 2 Lijsten 1 Spots 4 Top25's 2   Topics 0

Ewout Meyster is zeventien en denkt de wereld en het leven begrepen te hebben, en dat zal hij zijn naïeve vriendjes wel eens tonen. Verbazen wil hij hen, maar ook de wereld, met zijn ‘optredens’ op straten en pleinen. In gesprekken met zijn vrienden legt hij uit hoe je een echte persoonlijkheid wordt, en wat je moet doen om belangrijk te worden en niet ‘onbenullig’ te blijven. Voor Ewout is het belang van deze gesprekken erin gelegen dat hij, zichzelf spiegelend aan de ‘onbenullige’ vriend tegenover hem, zijn eigen superioriteit oefent en tegelijkertijd bewezen ziet.

In De hoogstapelaar zien we de terugkeer van Ewout Meyster. In De verboden tuin (1986) probeerde hij de paradijselijke wereld van zijn eerste kinderjaren te hervinden. In De opdracht (1995) oefende hij als veertienjarige om populair en indrukwekkend te zijn tussen de oudere jongens in
het zomerkamp. In De hoogstapelaar waant Ewout zich de situatie geheel meester, maar tegelijkertijd is hij onderhevig aan de krachtige tegenwind van zijn depressies en zijn angsten.

NBC-Uitgeverij Koppernik B.V.
28 februari 2019

Andere media

NRC:
Humo:

Door lezers

Literatuurcafé / De Schrijversburcht - Libris Literatuur Prijs
01 april 2020 138 reacties
Literatuurcafé / Libris Kriebelitis, de shortlist!
02 maart 2020 52 reacties
Literatuurcafé / Nog meer Libriskriebels: Longlist Libris Literatuur Prijs bekend!
03 februari 2020 203 reacties
  Meer artikelen van lezers

Lezersrecensies (2)

niet geschikt voor normale mensen

door: michelvanv 2 reacties 1 like
Typisch voorbeeld waarom mensen geen boeken meer lezen. Totaal niet toegankelijk. Ik zou wel te dom zijn om dit boek begrijpen. Blijkbaar alleen voor intellectuele mensen

door: Charlyonbooks 1 like
De hoogstapelaar is geschreven in een stijl die doet denken aan Vestdijk en Reve. Statige, gedragen, afgemeten zijne en woorden. Het boek speelt zich af in late jaren vijftig, begin jaren zestig en het taalgebruik zet je ook gelijk in die tijd. Het is een verhaal over een jong volwassene die...