Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Honderdvijfenzeventig jaar gelden werd bij Koninklijk Besluit door Koning Willem I vastgesteld dat bij elk van de zeventien nieuw gevormde Afdelingen Infanterie werden ingedeeld één tamboer-majoor, drie korporaal-tamboers, vier korporaal-pijpers en achttien muzikanten. Dit betekende de geboorte van het oudste militaire orkest van ons land en het begin van een lange geschiedenis waar de strijd om het bestaan als een rode draad doorheen loopt. Vele malen zagen de muzikanten van de kapel, sinds 1954 Johan Willem Friso Kapel geheten, uiteindelijk rust in Assen en groeide uit tot een flexibel orkest met grote inzetbaarheid en bekendheid (ook buiten de landsgrenzen). De opmerkelijke band tussen de Johan Willem Friso-kapel en de Asser burgerij was mede verantwoordelijk voor bloei van het culturele leven, maar ook voor het behoud van de kapel bij de laatste reorganisatie bij de Koninklijke Landmacht.

De auteur: A.E.S. de Mol Moncourt is geboren in 1947 te Utrecht en werkzaam als adjudant-onderofficier bij de Koninklijke Landmacht .Hij publiceerde eerder over de geschiedenis van het Asser garnizoen en over de Asser Schutterij.

01 januari 1994
9789080192423

Reacties op: De Johan Willem Friso Kapel: 175 jaar "Blinken of verzinken", 1819-1994 (Asser historische reeks VII)