De jonge weduwe

De jonge weduwe

Rank 7166 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Berta Garlan is de jonge weduwe. Drie jaar na de dood van haar man bekruipt haar een zekere onrust. Dan leest zij in de krant een stukje over haar jeugdliefde, die inmiddels een beroemd violist is geworden. In Berta rijpt een voornemen om het duffe, provinciaalse stadje waar zij woont achter zich te laten en zich te laten verleiden door al wat de grootstad Wenen te bieden heeft.
Arthur Schnitzler (1862-1931) was de belangrijkste Oostenrijkse schrijver van het fin de siècle. Hij werd opgeleid als arts maar wijdde zijn leven aan het schrijven van gedurfde verhalen, romans en toneelstukken. Hij ontleedde vlijmscherp en met veel humor de Weense samenleving rond 1900. In zijn werk maakte hij korte metten met de dubbele moraal: hij liet zien dat ook vrouwen gedreven worden door seksuele begeerte. Zijn tijdgenoot Sigmund Freud prees hem vanwege zijn verbazende psychologische inzicht.
Deze klassieker uit de wereldliteratuur werd meesterlijk vertaald door Jef Rademakers.

Borgerhoff & Lamberigts
15 mei 2020