Droomnovelle en andere verhalen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Als portrettist van de Weense samenleving ten tijde van het fin de siècle is Arthur Schnitzler onovertroffen. Het psychologisch inzicht waarmee hij karakters en tijdgeest ontleedde is door zijn tijdgenoot Freud zeer geprezen. Zijn personages worden inwendig verscheurd door eergevoel, jaloezie, erotische verlangens, onzekerheid. Herinneringen, dromen en hallucinaties bepalen de leefwereld van Schnitzlers personages, niet de schijnbaar objectieve werkelijkheid. In deze bundel zijn de mooiste novellen uit dit fascinerende oeuvre bijeengebracht, zoals ‘Juffrouw Else’ en ‘Luitenant Gustl’, waarin Schnitzler als een van de eersten de innerlijke monoloog toepast, ‘Casanova’s thuisreis’, dat de worsteling beschrijft van de ouder wordende Casanova, die zijn toevlucht neemt tot list en bedrog om zijn doel te bereiken, en ‘Droomnovelle’, het verhaal van een huwelijkscrisis, dat Stanley Kubrick inspireerde tot zijn beroemde film Eyes Wide Shut. +

LJ Veen Klassiek
17 juni 2021
17 juni 2021
9789020416527

Reacties op: Droomnovelle en andere verhalen