Vlucht in de duisternis

Vlucht in de duisternis

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 4 Favoriet 1 Recensies 2
Arthur Schnitzler (Wenen 1862-1931) was de grootste Oostenrijkse schrijver van het fin de siècle. Vlucht in de duisternis uit 1931 gaat over de verhouding tussen twee broers. Enerzijds is er Otto, een gereputeerde zenuwarts, en anderzijds zijn jongere broer Robert, een lichtzinnige ambtenaar, die lijdt aan hypochondrie en dwanggedachten. Het is het allerlaatste boek dat Schnitzler publiceerde.
De novelle was al twintig jaar af, maar de schrijver weigerde het manuscript te laten drukken. In de tragische figuur van Robert had de schrijver, die zelf een psychisch wrak was, te veel van zichzelf blootgegeven. Op de dag dat Schnitzler de eerste, overigens lovende, recensie over deze zo lang verzwegen novelle ontving, stierf hij. Vlucht in de duisternis is nu voor het eerst vertaald in het Nederlands door Jef Rademakers. Al eerder
vertaalde hij de debuutnovelle Sterven uit 1893 en het geruchtmakende Beate en haar zoon uit 1913.

'De veelzijdige vertaler Jef Rademakers moet daar dringend voor gedankt worden.’

De taal is deftiger dan we gewend zijn, het tempo lager, de kostuums doen verouderd aan. Maar dan ineens
branden de emoties door alle barrières heen.’
– Arjan Peters in de Volkskrant
Uitgeverij Aspekt B.V.
21 juni 2019

Lezersrecensies (2)

Een aangrijpend, indringend, duister verhaal

door: Anneke 1 like
Bij het zien van de schitterende cover van Vlucht in de duisternis van Arthur Schnitzler wil je weten waar de auteur aan denkt, of het wel goed met hem gaat, want je krijgt het gevoel dat het niet helemaal goed met hem gaat, hij ziet er wat verward uit. De titel, die pas tegen het eind duidelijk...

Achtervolgd door wanen

door: Tea. 1 like
Deze novelle heet het laatste werk van Arthur Schnitzler te zijn, maar er zijn aanwijzingen dat hij dit werk twintig jaar voor zijn dood schreef. Om redenen - die duidelijk worden tijdens het lezen - besloot de auteur dat het manuscript niet eerder afgedrukt mocht worden. De tekst op de achterflap...