De jongen die vliegtuigen jatte

Twee jaar lang doet Colton niets anders dan auto’s, boten en ten slotte ook vliegtuigen stelen. Uiteindelijk wordt hij gearresteerd, omdat hij moe raakt, depressief is en fouten maakt.

Al sinds mijn prilste jeugd kijk ik hoe de vliegtuigen landen op het vliegveld tegenover onze caravan, op het naburige eiland. Al sinds mijn prilste jeugd zeg ik bij mezelf: op een dag ga ik er voor jullie neus vandoor, jullie zullen wel zien...

Het is zover. Die dag is aangebroken.

Hoewel hij nog nooit een vliegtuig heeft bestuurd, lukt het hem om op te stijgen. Landen is een andere zaak. Het vliegtuig stuitert, zigzagt, maakt vreemde geluiden...

Na die eerste keer steelt Colton vaker vliegtuigen. Hij kan het gewoon niet laten. Maar mensen raken op hun hoede en het wordt steeds moeilijker een vliegtuig te stelen. Op een keer wordt hij herkend door een jongetje:

Het is Colt, opa, het is Colt! Die jongen over wie ik je heb verteld: ik heb zijn foto op de tv gezien! Ik zweer je dat hij het is: de blotevoetenbandiet!

Het verhaal is gebaseerd op het leven van Colton Harris-Moore, die bekend stond als de Barefoot Bandit. Hij werd op 11 juli 2010 gearresteerd op de Bahama´s en is onlangs veroordeeld tot zeven jaar gevangenisstraf. In een verklaring zei hij de verantwoordelijkheid voor zijn misstappen te aanvaarden. Hij zag te laat in welke angst hij zijn slachtoffers inboezemde. Met geld dat hij ontving voor de verfilming van zijn levensverhaal (ruim 900 duizend euro) zal hij degenen die hij heeft bestolen terugbetalen.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is De jongen die vliegtuigen jatte het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De jongen die vliegtuigen jatte