De jongen

'Ik begin te laten zien dat ik naar hem kijk, dat ik zie wat ik stiekem ‘de jongen’ noem.
Op de eerste dag dat er echt iets gebeurt, ben ik strategisch naast de jongen gaan zitten. Hij kijkt naar zijn schrijfblok, maakt aantekeningen. Eerst denk ik dat hij zijn afstand wil benadrukken, zijn uitzonderingspositie. Maar dan schuift hij het blok naar me toe, zodat ik kan zien wat hij heeft opgeschreven. Er staat: ik kan me niet concentreren.
Er trilt iets in me. Of nee, er trilt iets tussen ons.'
De verteller in de roman van Tova Gerge wil macht uitoefenen over zijn arrogante en kortharige medestudent. Maar om wat voor soort macht gaat het en wat gebeurt er als ‘de jongen’ zich werkelijk aan hem onderwerpt? Over lust, klassenverschil, taal en gewelddadigheid. Ontstaan of uitgewist worden in de blik van een ander.

De roman De jongen van Tova Gerge is een spraakmakende roman die bij verschenen literair Zweden op z'n kop zette.
Lang niet iedereen weet wat een buttplug is. Het is een erotisch speeltje dat het goed doet in een sadomasochistische context.
Op de cover van een roman met hoge artistieke ambities komen ze eigenlijk nooit voor. Maar wel op De jongen van Tova Gerge. Op de door Moa Schulman ontworpen cover zie je een geavanceerde variant van de buttplug, versierd met een roze paardenstaart. Wie vraagt zich niet af wat er aan de andere kant van zo'n ingang verborgen is? De associaties met SM blijken al snel terecht te zijn.

Enkele quotes uit de Zweedse literatuurkritiek:

‘Spreken over de grijze gebieden in de hedendaagse taal voelt vlak in relatie tot de complexe problemen waar Tova Gerge over schrijft.’
Jenny Högström in Aftonbladet

‘Niets is gemakkelijk in deze ingewikkelde en vakkundig geschreven roman.’
Jonas Thente in Dagens Nyheter

‘Dit BDSM-verhaal maakt duidelijk dat er altijd sprake is van structuren en machtshiërarchieën tussen ons. Met deze geavanceerde roman laat Tova Gerge een fractie zien van de totale complexiteit van de mens.’
Anna Lundvik in Sydsvenskan

‘De roman is mooi in die zin dat hij is geschreven op een manier die consistent is met waar hij over vertelt - hard, precies en zeer beheerst.’
Kristofer Folkhammar op Sveriges Radio

‘Gerge's taalkundige soberheid, haar manier om dichtbij zichzelf te blijven, maakt dat je je wonderbaarlijk gemakkelijk kunt identificeren met zowel de hoofdpersoon als de jongen, ook al worden ze vreselijk kil neergezet.’
Jenny Aschenbrenner in Svenska Dagbladet

‘De jongen is net Lolita van Vladimir Nabokov. (...). Iets zo onafhankelijk als De jongen heeft de Zweedse literatuur sinds de introductie van het gender-neutrale voornaamwoord niet meer meegemaakt.’
Stefanie Ravelli in Bon

Tova Gerge werd geboren in 1982 in Zuid-Zweden en woont in Stockholm. Ze werkt met literatuur en podiumkunsten. Ze heeft een vijftiental toneelstukken geschreven voor Zweedse theaters, radio en kleinere podia. Sommige van haar stukken zijn ook in het buitenland opgevoerd.
Ze vertaalde ook drama van het Frans naar het Zweeds. Op literair gebied beweegt ze zich tussen redactioneel werk, vertalingen en haar eigen schrijven. Naast De Jongen heeft ze zelf, en in samenwerking met anderen, een handvol andere boeken in het Zweeds gepubliceerd. Haar schrijven omvat poëzie, proza en essays. Ze ontving onder meer de prestigieuze Albert Bonniers Stipendiefonds prijs.

Recensies (2)

Meer recensies

Is De jongen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De jongen