De juffrouw zonder kop

Elfen die de geschiedenis op z’n kop zetten. Lokale historie vermengd met fictie

Marcel Verwijlen uit Sint Odiliënberg schreef en illustreerde een boek over de geschiedenis van Roermond en Roerdalen…, gezien vanuit elfenperspectief.

Graaf Reinald van Gelre kreeg als gevangene in kasteel de Grauwert gezelschap van een elf. De Heksenlinde van Klein Paarlo speelde een rol bij de Grote Heksenverbranding in Roermond, en Napoleon verscheen als elf aan een eenvoudig boerenmeisje. Het zijn enkele van de vele momenten waarop elfen, reuzen, weerwolven, heksen en spoken hun invloed op Limburg deden gelden.

Dit boek wil de geschiedenis vanuit elfenperspectief beschrijven, de menselijke verbeelding herwaarderen en de aardige en ook minder aardige elfen het podium bieden dat ze verdienen. De verhalen zijn met veel humor en vaart geschreven. Door het universele karakter van de personages kunnen ze ook in ruimere kring worden gelezen. Het boek is rijk van illustraties voorzien.

Mosae Verbo
06 november 2020
06 november 2020

Reacties op: De juffrouw zonder kop