De laatste windloper

De laatste windloper

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 1 Recensies 0
Jules Marin komt uit een Frans Joodse circusfamilie. Zijn moeder stierf drie uur na zijn geboorte. De Marins zijn koorddansers, al generaties lang. Het verhaal gaat dat zij niet dansen op het koord, maar dat zij dit enkele centimeters boven het koord doen. Zij worden daarom geen koorddansers maar windlopers genoemd.
Jules' vader wordt tijdens de tweede wereldoorlog door de Duitsers ingezet als verkenner. Hij loopt, onopgemerkt door de opponenten, vlak boven de boomkruinen en geeft de locatie van de vijandelijke troepen door. Jules (8 jaar oud) vergezelt zijn vader tijdens zijn werk aan het Oostfront. Zijn vader, zich bewust van het feit dat hij elk moment de dood kan vinden, vertelt Jules pas daar voor het eerst over zijn moeder en over het mysterie van het windlopen. Als zijn vader, die hem echter het windlopen weigert te leren, om het leven komt, wordt hij op transport gezet naar Sobibor. Daar ontmoet hij de Nederlandse dirigente Eva, die zich over hem ontfermt. Samen gaan zij proberen om Jules alsnog het windlopen onder de knie te laten krijgen. Het lukt. Jules ontsnapt lopend op de wind uit het kamp. Wat volgt is een lange zoektocht naar wie of wat hij is. Mens of monster?
Brave New Books
23 juli 2019