De minachting

Uit liefde doet Ricardo alles om het zijn vrouw Emilia naar de zin te maken. Haar liefde voor hem slaat echter om in minachting. Na Emilia's dood probeert Ricardo te achterhalen wat daarvoor de reden was.
In deze roman uit 1954 komt alles samen wat Moravia tot een van de grote na-oorlogse Europese auteurs maakt - zijn koele, kristalheldere stijl, zijn filmische beschrijvingen, zijn scherpe oog voor de psychologie van zijn personages.
De minachting werd door Jean-Luc Godard verfilmd als Le mépris, met Brigitte Bardot en Michel Piccoli in de hoofdrollen.

"Emilia leek mij totaal zonder gebreken en ik denk dat ik ook zo op haar overkwam. Of misschien zag ik haar fouten wel, en zij die van mij, maar door een geheimzinnige, door de liefde veroorzaakte transmutatie leken die ons beiden niet alleen vergeeflijk, maar zelfs beminnenswaardig, alsof het in plaats van gebreken, kwaliteiten waren, zij het van een bijzonder soort. Hoe dan ook, wij beoordeelden elkaar niet: wij hielden van elkaar. Dit verhaal wil het relaas zijn van hoe Emilia enkele gebreken van mij ontdekte of meende te ontdekken, een oordeel over mij velde en als gevolg daarvan ophield van mij te houden, terwijl ik wel van haar bleef houden en geen oordeel over haar velde."

Is De minachting het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De minachting