De naam van de wereld

NRC:

De naam van de wereld

Gelezen 20 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 42 Favoriet 1 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 2   Topics 0

De naam van de wereld is een fascinerend portret van een hoogleraar aan een universiteit in het Midwesten van de Verenigde Staten die geduldig omgaat met zijn verdriet nadat zijn vrouw en kind zijn omgekomen bij een ongeluk.
Michael Reed leeft een postuum leven. Ondanks de uiterlijke schijn - hij bekleedt een respectabele positie bij de universiteit en is een welbespraakte en aantrekkelijke toevoeging aan het sociale leven - is hij meer dood dan levend.
Wanneer er onverhoopt een eind dreigt te komen aan zijn periode bij de universiteit ziet Reed zich gedwongen om zich te gedragenen 'als iemand wie het niet koud liet wat er met hem gebeurde'. Aarzelend begint hij contact te zoeken met anderen in de kleine academische stad.

De naam van de wereld is Johnson op zijn best: elegant en nauwgezet verwoord, doordringend maar onsentimenteel. Het is een tour de force van een schrijver op het hoogtepunt van zijn kunnen.

Met een nawoord van Auke Hulst.

NBC - Uitgeverij Koppernik BV
16 maart 2020
25 maart 2020

Reacties op: De naam van de wereld